24rodopi.bg/Общество Реджеп Тайип Ердоган откри днес голям висящ мост над турския проток Дарданели. Мостът "Чанаккале 1915", свързващ европейския бр
24rodopi.bg/Общество
Реджеп Тайип Ердоган откри днес голям висящ мост над турския проток Дарданели.
Мостът „Чанаккале 1915“, свързващ европейския бряг с и азиатския, беше построен от турски и южнокорейски фирми с инвестиция на стойност 2,5 милиарда евро. Той е най-дългото висящо транспортно съоръжение в света от гледна точка на разстоянието между двете опорни кули.
Това е четвъртият мост, свързващ Европа и Азия в Турция, и първи над Дарданелите. Опорните му кули са високи 318 метра, а общата дължина на моста е 4,6 километра заедно с виадуктите към него, посочват турските медии.
Турският президент откри новата придобивка на 18 март, в деня на победата на Османската империя при Чанаккале на днешния ден през 1915 година.
Една от най-тежките и кръвопролитни битки в Първата световна война е тази при Дарданелите (Чанаккале). В продължилите 13 месеца сражения има половин милион жертви.
Основната морска битка протича на 18 март. Победата на турската армия при Галиполската операция е преломен момент в историята на страната, тъй като след нея започва разпадането на Османската империя.
Дава се началото на Турската война за независимост и обявяването на републиката 8 години по-късно, през 1923 година, под ръководството на османския офицер Мустафа Кемал.
В чест на тази победа, през март 2017 година, започна строителството на висящия мост над протока Дарданели – “Чанаккале 1915”, свързващ Европа и Азия.
Разположен е на юг от градовете Лапсеки и Гелиболу и пресича пролива на около 10 км на юг от Мраморно море.
Изграден е от стомана. Дълъг е 3563 метра, широк е 43,06 метра. Двете му опорни колони са високи по 318 метра, което го прави втория по височина в Турция след моста Явуз Султан Селим. (висящ мост в северния край на Босфора, наречен на името на Султан Селим I, открит през 2016 година).
Платното на моста “Чанаккале 1915” има 6 ленти за движение, по три във всяко направление, като част от автомагистралата Къналъ-Балъкесир, дълга 321 км и струваща 2,8 милиарда долара.
Също така мостът има по 2 пешеходни пътеки от всяка страна. Таксата за преминаване е 15 €.
Мостът задминава с 32 метра японския “Акаши Кайкьо”, над пролива Акаши, построен през 1998 година и свързващ град Кобе с остров Аваджи.
„Чанаккале 1915“ е създаден от интернационален екип – турци, корейци, японци, британци, холандци, иранци, филипинци в лицето на 670 инженери и над 5000 работници, с участието на 740 строителни машини и 106 подизпълнители. Мегапроектът е на стойност 1 милиард британски паунда.
COMMENTS