Деца: Завършваме и бягаме в чужбина!

Деца: Завършваме и бягаме в чужбина!

Отглеждаме гастарбайтери на „кило“

24rodopi.bg/Общество

Деца се готвят да последват примера на родителите си. „Завършваме училище и заминаваме зад граница!“, в това вече са категорични дори шестокласници, споделят за „Родопи voice“ учители.

„И тук не става въпрос за желания да се продължи образованието в чужди университети, а просто да се работи и изкарват повече пари. Все по-рядко чуваме желания като „ще стана лекар, адвокат, полицай“. Децата дори в тази ранна и все още неосъзната възраст са се превърнали в отражение на родителите, следват техния пример. На голяма част от тях поне един човек от семейството е зад граница, а те осъзнават, че на това се крепи семейният бюджет. И когато родителят обяснява, че няма смисъл да се стои тук, в детската психика се формира бъдещият гурбетчия“, споделя учител от региона.

С шокиращи данни стартира настоящата учебна година. С 200 по-малко са първокласниците в Кърджалийско.

Демографска криза, гурбет – това са причините.

„Тенденцията от години е към намаляване на учениците, но за първи път имаме такава фрапантна разлика“, коментира още преди първия звънец началникът на Регионалното управление на образованието Ангелина Костова.

„Детето приключи с детската градина, но ще тръгне на училище в Белгия. Гледаше го бабата тук, а сега го вземаме с нас. От години живеем в Брюксел!“, категоричен е Мехмед от Кърджали. Мнението му е споделяно от десетки жители на региона.

В същото време учениците в Смолянско продължават да намаляват с всяка следваща година. През настоящата те са с около 200-250 по-малко, коментира началникът на РУО в Смолян Никола Запрянов.

Друга тревожна тенденция в образователната ни система: половината от българските ученици нямат умения като аналитично и критическо мислене, правене на логически взаимовръзки, четене с разбиране, осмисляне на събития, аргументиране, решаване на ежедневни проблеми.

България е сред държавите с най-големи образователни неравенства в света – постиженията на учениците зависят от финансовото състояние на родителите им, от мястото, където живеят, от вида училище, в което учат.

Изводите са на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – PISA.