24rodopi.bg/Общество Старото БМВ на Дениз гние в междублоково пространство в кърджалийския квартал „Възрожденци“. Той е гурбетчия в Нидерландия, а
24rodopi.bg/Общество
Старото БМВ на Дениз гние в междублоково пространство в кърджалийския квартал „Възрожденци“. Той е гурбетчия в Нидерландия, а колата му е една от близо 70 хиляди регистрираните МПС в Кърджалийско, около 53 000 са леки автомобили.
„Трябва ми за лятото, когато си дойде за около месец. Няма смисъл да се опитам да я продам, не мога да взема парите, които съм броил за нея“, казва монтьорът на строителни панели в Хага. Той е отказал да я продаде на приятеля си Сунай, който пък тези дни обикаля автокъщите в търсене на „нещо запазено, но на нормална цена“. „Казват, че 90 на сто от колите са с превъртени километражи. Ще се опитат да измамят и мен“, кахъри се младежът със спестени 4 000 лева за кола.
От 3 до 5 години човек кара един и същи автомобил, сочи статистиката. Следва смяна, при която рискът да попаднете в категорията „измамени при покупка на кола“ е огромен.
Колко рискована наистина е покупката на кола втора ръка в днешно време? Проучване на платформата carVertical показва в кои държави най-често се продават автомобили втора ръка с превъртени километражи. Компанията е прегледала данните от 900 хил. проверки на автомобилна история за изминалата 2021 г.
Балтийските страни като цяло са с най-лошите показатели. Латвия е на първо място, като над 24% от проверените превозни средства показват знаци на измами с километража. Естония и Литва не изостават в класацията, заемайки следователно трето и четвърто място.
Балтийските държави представляват малък пазар. Що се касае до пълния брой манипулирани превозни средства, следва да погледнем още по на изток и на юг, към страни като Румъния (второ място), чиито процент на манипулациите с пробега стига почти 20%, също като при Русия и Украйна.
Полша (12%) и Унгария (14%) също следва да бъдат споменати, както и Чехия, Словакия, Словения, Хърватия и Сърбия, където почти 10% от всички автомобили са с фалшиви показания на километража, посочват от „Парите ни“.
Този тип измама не е толкова разпространен в по-заможните страни от Западна Европа, в които хората обикновено купуват нови коли. И все пак, дори там проблемът е по-често срещан от очакваното.
Колко скъпо струват измамите с пробега?
Проблемът с превъртането на километража е „тих“, но много скъпоструващ. Според данните от Европейската комисия, измамите с пробега причиняват щети от около 9,6 милиарда евро на година.
Много употребявани автомобили в Източна Европа пристигат от пазари като Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Около 30-50% от тези коли, търгуващи се отвъд граница са с фалшив пробег. И докато изчисляването на щетите за икономиката е трудно, механизмът на действие е доста прост:
Когато купувате превозно средство с манипулиран пробег, вие надплащате – около 25%.
За съжаление, е малко вероятно измамите с пробега да намалеят и да се превърнат в по-малък проблем през 2022, а дори и след това. Това престъпление е изключително трудно наказуемо, както защото е трудно да се докаже, но и поради причината, че такива наказания реално няма.
И ето, че отново наблюдаваме разликата между Западна Европа, в които превъртането на километража е сериозно престъпление, а властите са упълномощени да наказват за него, и Източна Европа, където това не се възприема чак толкова сериозно.
Като такъв, за купувача е най-добре да помисли за проверка на автомобилната история. Чрез проверка на VIN номера на всяка една кола ще имате възможност да разберете как пробегът й се е променял с времето. Това ще ви помогне да стоите далеч от измамите, като избирате единствено возила с реални показания на километража.
Като се има предвид недостига на чипове, който е проблем за автомобилните производители, вторичният пазар вероятно ще бъде по-изкусителен от всякога и затова е добре да бъдете подготвени за всички трикове, с които търговците ще се опитат да ви изненадат.
На снимката: Ардинския мост. Все по-честа кърджалийска гледка – блъснат отзад. Обяснението: Много коли, но и много „купени книжки“
COMMENTS