109 дрогирани гонят 443-ма пияни: Безработен пудри носа, бара кака Мара и дава газ…

109 дрогирани гонят 443-ма пияни: Безработен пудри носа, бара кака Мара и дава газ…

Живее на село, не работи, скучае и… джитка с „бавареца“ из улиците. Преди това обаче засилва усещанията си с дрога

Живее на село, не работи, скучае и… джитка с „бавареца“ из улиците. Преди това обаче засилва усещанията си с дрога. И то от скъпата. Кокаин през носа и газ към града…

***

Все по-голям брой надрусани водачи биват хващани по пътищата в Родопите. Естествено, много има за да достигнат броя на любителите на чашката и волана. Едното е въпрос на планински модернизъм от последните 30 години, другото-битие от векове. Само дето от зората на второто е нямало КАТ, пък и конят и магарето са си знаели пътя.

***

Шофиране с алкохол-затвор, след употреба на дрога-отново затвор. Зад волана без книжка-пак решетки. Набъбват делата срещу водачи, завършили с ефективно наказание. Наглед е странно-за причинена смърт на пътя присъдата най-често е условна, но за гореизброените?! В мотивите на най-суровите наказания обикновено се посочва рецидив. Погазване на всякакви правила и порядки и то неведнъж. В един момент „малкото камъче обръща каруцата” и праща управляващия я към пандиза.
Един път спипан с алкохол зад волана и три пъти без книжка. Следват четири присъди. Последната е 8 месеца „строг” затвор. Става въпрос за млад родопчанин, но с трайно установени навици да кара извън закона.
„Едното води към другото”, могат да коментират негови колеги. „Хващат те пиян, но не можеш без автомобил. Караш без книжка, но отново си спипан. Пак сядаш зад волана защото се налага. И отново, и отново те хващат, а наказанията стават все по-сериозни. Като плаващи пясъци. Попаднал веднъж в тях, следва само затъване”, е може би единственият анализ на подобно поведение. Освен ако просто не се касае са изключителна ненавист към правилата на поведение, наложени за съществуването на едно нормално общество.
Зачестяват и наказанията за подобни провинения на хлапаци, докопали се до автомобил. Това е началото на незачитането на правилата. Малки провинения с малки наказания, вграждащи в манталитета бъдещото поведение в обществото. Тогава обаче следват други наказания.
По пътищата е все по-страховито. Тежък крак на педала, дрога и алкохол, пълно погазване на правилата и… жертви на година повече отколкото в други точки на света, където има военни конфликти. Съвременна България, в която дори безработни шмъркат кокаин и карат „баварци“.

Един ден на местния лентяй

„Той си беше просто момче и такъв ще си остане. Поработи малко извън страната и после се върна. Реши да харчи пари като смяташе, че това ще го направи по-сложен за околните. Парадираше с някакво шантаво разбиране за охолство. Втора ръка автомобил „БМВ“, кокаин и по цял ден заведения в града. После се връща на село и на другия ден същата програма. До обед в местната кръчма, дзвери се в телефона, говори на висок глас, да го чуват всички. Нахлузил анцуга и после се чуди що не го пускали в бара в града. Пък сетне казва, че „това струва много пари“, тия от охраната не разбирали.
Това е то. Малко по строителството в Германия, после няколко месеца надрусан гащник из село и града. След това присъда за употреба на наркотици зад волана“.
Така описват един ден на един лентяй в едно родопско село.

109 дрогирани гонят по пътищата 443-ма пияни

На четирима пияни водачи се пада по един надрусан. Това е изводът от пътните провинения по показател алкохол и наркотици в Родопите. Стряскащи данни, в които дрогата става все по-чест гост в организма на шофьори в областите Кърджали и Смолян.
Общо 443-ма фиркани водачи са били спипани в рамките на изминалата година по пътищата в двата региона. В статистиката на Областните дирекции на МВР попадат общо 109 дрогирани шофьори. Майсторите на чашката пък са били 216. Техните показатели на дрегера са отчели над 1,2 промила алкохол, а погълнатите количества са ги пратили в съдилищата в региона. За такова престъпление се предвижда наказание лишаване от свобода от една до три години и глоба от двеста до хиляда лева. В голяма част от случаите пияни и дрогирани водачи излизат от съда с условни присъди. Немалко обаче бяха и случаите на ефективни такива. Особено при рецидив на подобни провинения.
В Кърджали се пие повече, но пък в Смолян има по-голям брой любители на наркотиците. Това пък е друг извод, който може да се направи.
247 са спипаните с алкохол водачи в Кърджалийско в рамките на миналата година. На  122-ма от тях пробите са били над 1,2 промила. 51 шофьори пък са слезли от автомобилите и са били настанени в ареста в региона заради употреба на дрога.
196 пияни водачи са били установени в Смолянско. С „голяма глътка“ са били 94 от тях-с проби над 1,2 промила. 58 пък са шофирали надрусани. 146 са управлявали МПС без шофьорска книжка.

Все безработни в издънка?

Прави впечатление, че огромен процент от хванатите с дрога шофьори са… безработни. Това не им пречи обаче да дават по 120 лева за грам кокаин, по 20 кинта за грам марихуана или амфетамин. Кака Мара е най-предпочитано наркотично вещество след алкохола. Статистика.
Същото е с фирканите водачи. Около 70-80 на сто от шофьорите с присъди в Родопите за подобни провинения са без препитание. Поне така твърдят пред съда.
Част от истината. Другата половина-бачкатори в Западна Европа, за които у дома размишленията за битието предразполагат действия в други порядки.
„Аз не пия, аз пуша и летя. Нямам проблем. Мога и да карам”, споделя гастарбайтер от Родопите. Младият мъж не крие симпатиите си към леката дрога и не вижда в това нищо нередно. Не смята и че е проблем дори когато шофира под влияние на тетрахидроканабинол. „Алкохолът е много по-опасен. Както за организма, така и за здравето на околните. Колко престъпления са извършени след употреба на спирт и колко след трева? Същото е и когато си зад волана”, убеден е.

Наркопоколението

„Наркотиците станаха масово явление в обществото ни преди около 25 години.  Темата обаче не бе задавана в дневния ред с достатъчна тежест. Оставаше встрани от проблемите на прехода, от всичко, което се случваше в политиката и пряко рефлектираше върху обществото. А именно тогава 15-16-годишни деца опитваха за първи път леката дрога и тя започваше своя марш в битието на тийнейджърите. Сега, тези пораснали деца са вече на по над 30 години и някои от тях продължават да употребяват марихуана, амфетамини. Дори много голям процент. Да не забравяме обаче, че тези млади мъже вече имат и друг житейски статус. Най-малкото-те вече имат автомобили. Предвид и порядките-резултатът е ясен”, разяснява психолог, занимавал се с различни зависимости и техните проявления като отпечатък върху обществото. По думите му, след тези младежи пък идват новите тийнейджъри, дори с още по-голяма поведенческа разюзданост и отворени сетива за битието във всичките му нюанси, дори и тези в „сенките, в тъмните ъгли на недоразвитата тема по време на зародиша на прехода”.
„Те копират, унаследяват, но и надграждат порядките. Почти всеки трети-четвърти в училище е пробвал дрога, алкохол всеки втори. Анкетите обаче никога не са достатъчно достоверни. Там винаги има прикриващи и неотговарящи истинно на въпросите. Резултатите биха били далеч по-сериозни. Това е наркопоколението, на което пръв приятел му е алкохолът. То просто е продукт на действителността”, продължават анализа експерти.

И като въведоха тестовете…

„Няма бум на дрогирани шофьори. Просто тези, които употребяват забранени субстанции, винаги са го правили. Преди две-три години въведоха тестовете за наркотици и започнаха да ги залавят. Преди ги гледаха с омагьосан поглед, а дрегерът отчита нула алкохол. Това е”, открехват ни отлично запознати родопчани с делата в уличния отдел „Билки и халюцинации”.
„Много по-страшен на пътя е пиян шофьор. Водач, употребил лека дрога, особено ако не го прави за първи път, е далеч по-малкото зло, ако може изобщо да се нарече така. Шофиране с марихуана не влияе така на преценката, както спиртът или амфетамините. При амфетите чувството на прилив на енергия може да се отрази и върху педала на газта, при канабиса това е изключено. Проблемът е, че има много момчета, които са „горели” при проверка заради употреба на трева два или три дни преди да бъдат спрени. Напълно в кондиция и с отшумял ефект, но тестът отчита”, споделя друг опитен с незаконните вещества нашенец.

***

Някои не знаят правилата, други карат без книжки, трети никога не са имали, четвърти не могат да се откъснат от чашката, „пудрата и билката” и, разбира се, любимата кола. Това е бандитизмът на оскотелия индивид. Този, който мрази битието си, наслаждава се на преуспялостта си или просто е влюбен в зависимостите си. Няма разлика между изброените при изповядване на първичността. Различни са единствено мащабите на причинените от тях бели. Статистиката по пътищата е красноречива.
Жельо МИХОВ, 24rodopi.com

COMMENTS

WORDPRESS: 0