Защо Димитрис от Комотини кара луксозна кола с кърджалийски номер?

Защо Димитрис от Комотини кара луксозна кола с кърджалийски номер?

На паркинга пред мола в Комотини сме. До нас спира луксозен автомобил с кърджалийски номер. -Здрасти! Как е? – поздравяваме зе

На паркинга пред мола в Комотини сме. До нас спира луксозен автомобил с кърджалийски номер.
-Здрасти! Как е? – поздравяваме земляка. Той мълчи, гледа учудено.
Явно е изселник и не разбира български. За такива случаи използваме „българо-турския селям“, любим на нашенците в Турция:
-Мараба, бърчед!
Димитри реагира по-адекватно този път.
-А, не, не. Не съм от България. Просто колата ми е с български номер – обяснява на английски той. После ни „открехва“, че такива като него са много.
В разговора на крак получаваме необходимата информация относно констатацията ни, че гърците винаги са живели по-добре от нас, но пък карат по-малки коли.

-Колкото по-мощна е една кола, толкова повече плащаш.
Могат и да ти я конфискуват, ако не можеш да докажеш доходи – казва Димитрис.
По темата по-късно разговаряме с местни журналисти.
Около 9 500 са „съмнителните“ автомобили с български регистрационни номера, които са управлявани от гръцки граждани. Данните били оповестени наскоро от финансовото министерство в Атина.
В медийни публикации от миналата седмица пък става ясно, че семейство от Солун трябва да плати 30 000 евро глоба и данъци за два луксозни автомобила, които били с български табели. Провинението – двамата карали „Порше“ и „Фолксваген Туарег“, но в нарушение на гръцко данъчното законодателство. Двата автомобила били регистрирани в България на името на фирмата, но която била създадена формално от семейството.

„Има фирма на книга, но дейност – няма. Схема само заради колите, за избягване на данъците.
Всяко от тези 9 500 МПС-та също ще бъдат проверени“, отбелязват журналистите.
Да караш хубава кола в Гърция означава, че си доказал сериозни приходи и че си платил солидни данъци, допълват те.
Данъците и таксите, които трябва да плати в Гърция един собственик на автомобил среден клас – до 2 000 куб.см, надхвърлят 3-4 пъти налозите за същата кола в България – данък, застраховка, технически преглед, винетка. От началото на 2013-та пък собствениците на автомобили над 1 929 куб.см задължително се облагат и по друг параграф – за да управлява такава кола, гъркът трябва да докаже имотното си състояние. От годишната данъчна декларация трябва да става ясно, че доходът му позволява да притежава и да управлява такъв автомобил.

Как в Гърция се конфискуват луксозни коли с Българска регистрация?
Проверките се правят от СДОЕ (Службата за финансов контрол), която се състои от полицаи, митничари и данъчни. Пътни полицаи уведомяват Службата, че са спрели автомобил с българска регистрация, но водачът е с гръцка лична карта. На място се появява екип на СДОЕ, оборудван с мобилна компютърна техника и достъп до информационен масив.
Гърците, които карат мощни коли с български табели, представят документи за временно пребиваване в България. Гръцкото законодателство гласи, че ако гръцки гражданин има престой в страната повече от половината дни в годината – 183 дни, той трябва да декларира автомобила си по местоживеене в страната. Но съгласно тази разпоредба тежестта на доказване, че не е бил 183 дни в Гърция, пада върху собственика на автомобила. Това обаче е много трудно, защото не винаги преминаването през границата с България се отчита в системата.
Каращият лъскавата кола удостоверява, че временно пребивава в България, но понася глоба и дори конфискация, защото се осигурява в Гърция. „Когато искаш да караш скъпа кола без да плащаш данъци, намираш вратички в България, но за всички социални придобивки се осигуряваш в Гърция – това разминаване ти изиграва лоша шега. Схемата „с българска кола сега, а след години – с гръцка пенсия“ трудно може да бъде проспана от властите“, допълват журналистите.

24rodopi.com

COMMENTS

WORDPRESS: 0