Азбука до „Ф“ и пародията „онлайн обучение“

Азбука до „Ф“ и пародията „онлайн обучение“

Изпращаме една, меко казано, шантава учебна година. Децата завършиха без да са стъпвали в класните стаи в продължение на четири месе

Изпращаме една, меко казано, шантава учебна година. Децата завършиха без да са стъпвали в класните стаи в продължение на четири месеца. Тежко за учителите, тежко за родителите, но най-потърпевши бяха първолаците и абитуриентите. Едните не успяха истински да се зарадват за първата година в школото, другите за последната. За едните вземането на азбуката приключи до около буквата „Ф“ (според родители), за другите дори балове нямаше.
Но пък отчетохме супер резултати. По-високи оценки на матурите и… блестящо изпълнена дистанционна форма на обучение. Така рекоха от Просветното министерство. Дето и то просвети поредният скандал и проверка на министъра за конфликт на интереси. За някаква шуробаджанащина а ла „кум-кумец-кумица-бизнес партньорство“. Министърът не се притеснявал, та пък кой ли е треперил при проверки.
Важното е, че сме били супер ниво в онлайн обучението. Дори повече от традиционното. Оценките доволни, децата хем не са в училище, хем отличници. И…

Да ги пратим у дома

Обмисля се идеята за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование. Да се въведе дистанционна форма на обучение. Първоначално да се използва при грипни ваканции и епидемии. Да стигне до 20 на сто от преподаването, пък може и повече.
Синдикат „Образование“ веднага закряка, че е „За“. Без обществен диалог по темата, просто в общ тон с идеите на властта. Интересно, дори един родител дали е бил запитан? Естествено, че не. Както не и за кривите краставици и бучка сирене, с които се имитираше заинтересованост към „диетата“ на децата.
Важно е да се кряка със силните, не срещу тях. Пък било дори и от синдикатите. Подобни терминологии в родината ни отдавна са добили статута на сваленогащници и интересчии. Няма истински синдикат. Има велможи на властта. Мнение на хиляди, които не участват в подобни сдружения.
Та, идеята е децата, рано или късно, да се пратят по домовете си, не в сградите, в които се кове знанието.

Ефектът Дънинг-Крюгер

Това е много интересно изследване. За грешната самооценка. Тоест, когато един тъпак не осъзнава колко е тъп и така надвива над интелигентния индивид срещу него, който пък осъзнава от висотата на знанията си, че има много, много още да учи.
Да ви напомня някои известни личности от близкото минало та до наши дни?
Проблемът обаче е в цялата ни образователна система. Едни хора не осъзнават, че не са за там. И забатачват просветата. Да беше една-две години, пет. Но това е от 30 години. Започва да се прокрадва мисълта, че е целенасочено. Или плод на комплексарщина от недостойни дори за портиери в селски школа хора. Откровени извращения в учебници, които родители откриват. Даскалите си траят, а умниците мислят  за страхотни.
Образованието ни достига дъното. Плодовете са видни. И това при положение, че децата са в стаите. Сега ги изкарайте от тях. Затова ли отчетохте „великите резултати“?

Ковид-19 постигна целта си…

Два месеца извънредно положение. Общество изнервено, но и разделено. За и против мерки и теглилки. Едни бяха на страната на забраните, други искаха свобода и работа. И противопоставянето бе очевидно, както и осезаемо в целия свят. В някои точки предизвиква конфликти. За любителите на конспирацията се появиха чипове, които да се „напраскат“ в хората ведно с някаква ваксина, която инак Бил Гейтс разработвал от три години (интересно защо), и после да се контролират хората чрез 5 G.
Такива и още доста. Ковид-19 сякаш бе опипване на почвата в стартиралото масово противопоставяне, в което всичко и всички влязоха в челен сблъсък. Добре оплождана идея за социална дистанция, която да върне човечеството в родово-общинен строй. И успява. В Щатите от седмици безчинстват хуни. Каузата им се изроди в мародерстване, грабежи, саморазправа. Изчегъртане от историята на исторически личности.
Нов строй, изграден върху… кой ще гепи новият модел маратонки „Найк“ от магазина, без да плаща. Борба с расизма, ама чепиците по-важни.
Притеснителното е, че корона истерията вече формира общества, в които единението е престъпление. Тълпите пък просто разграбват каквото намерят. Единението от грабежа.
Не от каузата. И всеки отмъква за себе си последните останки от реда и закона. Тълпите с общ идеал ще са прокажени. Те нямат право да се събират на едно място, трябва да бъдат плашени от това. Но хуните просто грабят.

Антисоциални индивиди

Онлайн обучението намирисва на разделение. На антисоциална политика. Всяко дете пред компютъра…
Училището е крайъгълният камък на обществото. То събира, то учи, то практикува живота. То е практиката на битието. Прекият контакт с учителя, изграждането на социалните връзки и култура на поведение с връстниците, с по-големи, с по-малки. Това съгражда характера. Всичко от там насетне е въпрос на вкус, оценка, избор. В класната стая не са само учебниците, там са уроците на живота. В междучасието може и да те шляпне някой, но това е урок. Оценка в бъдеще време. Извод за поведението на околните, за твоето лично, за избора.
Деца пред компютрите, затворени в домовете си? Представяте ли си подобен вариант след като 20% онлайн станат 100? Ще изградим поколения неспособни да се оправят в живота без телефон с интернет в ръка, които дори здравей не могат да си кажат. Които няма да могат да се ориентират дори в собствения си квартал без GPS.

Непопитаните родители

Огромен процент, дори граничещ с 80, от родителите сметнаха онлайн обучението за пълна пародия. Не успяваха да се оправят с платформите, както и много от учителите. Трябваше да висят над главите на децата си, за да им обясняват. Неща, които трябва да се вършат в класните стаи.
„Голям недостатък в организацията беше липсата на оценки в първия етап от провеждането на дистанционния процес. Още по-демотивиращ елемент беше забраната от МОН за писане на отсъствия. Тази свобода лиши от мотивация хиляди ученици и те не участваха ефективно в работата на класовете“, оценка от синдикат „Образование“, който обаче е „За“ дистанционно обучение.
Предлагат: „След година за някои образователни институции тези до 20% за електронно дистанционно обучение биха били недостатъчни, но пък други биха били по-консервативни. Много от разказвателните предмети биха могли да преминат електронно, биха могли да се включват и именити преподаватели. Защо да не се учи китайски език чрез интернет мост със съученици от Ухан?“.
„Положителните страни на този, неприлаган досега учебен процес, са, че обхватът на учениците беше съизмерим с редовния. Интересът към тази форма беше впечатляваща от гимназиалния етап. Въпреки липсата на единна платформа, българските училища се интегрираха в тази иновация и направиха възможно успешното завършване на учебната година и провеждането на матури и външни оценявания“, посочват от синдиката.
И говорят за рейтинги. Как този на учителите бил втори след лекарите. Вдигнал  се и на родителите.
И идея си нямат. Как се издирват деца в селата, в махалите. Как учителите пишат доклади като изоглавени, че да си осмислят заплатите. Как родители трябва да обясняват задачки на децата за материал, който не им е преподаден, но заданията пратени онлайн.
Резюме: Демотивация на хиляди ученици, недоволни родители, но пък жажда това да продължи?!
Идиотските решения в „просветата“ продължават. На гърба на бъдещето. Скоро лютеницата ще се маже върху смартфона. Или пък да ги учим да карат колело онлайн?
Запомнете и си го втълпете. Мястото на ДЕЦАТА е при родителите им, но след като приключат занятията в УЧИЛИЩЕ!
Жельо МИХОВ, 24rodopi.com
На снимките:
-Вечно в ръката
-У дома на компа
-А колко е важно това

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0